Koffie In China. Het Volgende Grote Ding

De 4 Beste Koffiesoorten Uit China In 2021

De afgelopen jaren is de Chinese koffie enorm verbeterd. Tot het punt waarop een deel ervan het verdient om zich bij deze bonen aan te sluiten. Ja, op onze lijst van de beste ter wereld.

Dit zijn slechts enkele van de geweldige opties die u kunt proberen. Elk braadniveau heeft zijn eigen karakter. Maar je kunt in alle gevallen rekenen op zoete fruitsmaken en een rijke body.

Rabbit Hole Roasters, gevestigd in Montreal, Canada, is een van de toonaangevende merken in speciale koffie uit China. Onze favoriete Chinese koffiebonen van het jaar zijn hun Guiben Natural-bonen. Het is een single-origin koffie afkomstig uit de Chinese provincie Yunnan.

Deze medium-light branding heeft een heerlijke combinatie van fruitsmaken. Het helpt je te begrijpen waarom mensen een koffie als sappig beschrijven. De smaken en aroma’s van deze koffie worden gedomineerd door ananas, granaatappel en peer en worden ondersteund door een heerlijke zoetheid van bruine suiker. Ze verwerken de bonen op natuurlijke wijze, een droogmethode die moeilijk te perfectioneren is. Het voegt zoetheid toe aan de bonen als het goed wordt gedaan, en dat is wat het is.

Zoals de meeste bonen die in Yunnan worden verbouwd, zijn de bonen van de variëteit Catimor, die op grote hoogte in de regio Guiben wordt verbouwd. Hoewel Catimor niet de meest prestigieuze variëteit is, doet hij het bijzonder goed in Zuid-China, volgens experts als David Lalonde van Rabbit Hole Roasters.

De variëteit scoort gemiddeld het hoogst in de provincie Yunnan. Over de hele wereld vind je Catimors met de hoogste scores.

Verbazingwekkend genoeg hadden boeren in deze regio nog maar vijf jaar geleden nog nooit koffie geproefd, behalve oploskoffie. Dit heerlijke brouwsel is een bewijs van wat een beetje opleiding, training en veel hard werken kan bereiken! Verwachten de komende jaren nog grotere dingen van Guiben.

Deze koffie is uitstekend gebrouwen met elke overgietmethode, zoals een V60 of Chemex. In warmere klimaten is het een geweldig koud brouwsel dat uniek en fruitig is.

Rabbit Hole Roasters is ook een goede keuze voor onze favoriete Chinese dark roast. Dit is niet verwonderlijk, aangezien ze een leider zijn in Chinese koffiespecialiteiten. Deze komt ook uit Yunnan, maar de iets hoger gelegen Menglian-regio van de provincie.

Deze koffie is Catimor. Maar de verschillende groeiomstandigheden, veel donkerder gebrand en gewassen verwerking geven het een andere reeks smaken. Deze koffie is rijker en voller, met geroosterde marshmallows, chocolade en zwarte kersen.

Het romige mondgevoel, een veelvoorkomend kenmerk van Yunnan-koffies, zorgt voor een ongelooflijke espresso of een brouwsel van de Franse pers.

Veel branders besteden niet genoeg aandacht aan hun donkere braadstukken, waardoor ze bittere of modderige smaken ontwikkelen. Maar dat is hier zeker niet het geval. Rabbit Hole behandelt deze bonen met hetzelfde respect als hun lichte braadstukken. Ze worden geholpen door de inherente zoetheid van de Yunnan-bonen, die wordt versterkt in plaats van gemaskeerd door de langere brandtijd.

Het is duidelijk dat China snel groeit. La Colombe, een grote Amerikaanse koffiebrander, biedt nu speciale Chinese bonen aan.

De La Colombe China Yunnan-koffie is een nat verwerkte Catimor-variëteit die wordt geteeld in de Fuyan-regio van Yunnan. Het is licht gebrand, perfect om de heldere smaken van honing, kweepeer en zwarte thee te benadrukken. Het is bijna zoals de geweldige Ethiopische en Keniaanse gewassen koffie.

Het man en vrouw-team achter deze koffie passen strikte kwaliteitscontrolemaatregelen toe om uitzonderlijke bonen te produceren die het waard zijn om naar speciale markten te worden geëxporteerd. Ze zorgen ervoor dat alleen de rijpste kersen de kwaliteit halen, en de resultaten zijn duidelijk in het kopje. Brouw deze als een pour-over om te genieten van een lichte drank die de subtiele complexiteit van de smaken vastlegt.

Hani is een van de weinige Chinese koffiebranders die hun lokale bonen verkopen aan kopers over de hele wereld. Veel van hun producten zijn tot nu toe beperkt tot Chinese klanten, maar naarmate ze uitbreiden, hebben de rest van ons het geluk toegang te hebben tot enkele van deze ongelooflijke koffies, waaronder deze.

De Fuyan-koffie, zo genoemd naar de regio waar hij wordt verbouwd, is verkrijgbaar op elk brandniveau, maar was grote fan van de espressomelange, die een deel medium branding combineert met twee donkere brandingen. Dit wordt gecombineerd met de natuurlijke zoetheid en romigheid van Yunnan-koffie die bijna identiek is aan Sumatra-koffie en je hebt een espresso waarvan het water in de mond loopt.

Hani Coffee is meer dan hun heerlijke bonen. Het is de moeite waard om te steunen. Ze werken ook actief aan het verbeteren van de omstandigheden bij de oorsprong door middel van onderwijs en duurzame gemeenschapsontwikkeling. Ze bieden financiële steun aan boeren, zetten medische klinieken en strategieën voor schoon water op en zetten zich in voor best practices voor ecologische en economische duurzaamheid.

Hoe De Beste Chinese Koffie Te Selecteren?

De Chinese koffie-industrie groeit ongelooflijk snel, zowel wat betreft binnenlandse consumptie als productie. Deze kopersgids behandelt beide kanten. Met dit goed afgeronde beeld van de Chinese koffiemarkt, bent u perfect klaar om de beste Chinese koffiebonen te kopen.

China: Koffie

China is niet alleen een opkomende koffieteler; het is ook een opkomende koffieconsument. Tot voor kort had China een van de laagste koffieconsumptiecijfers ter wereld. Dit was een gemiddelde van slechts één kopje per persoon per jaar. Maar dit verandert snel. Het groeitempo bedraagt 30% per jaar, wat overeenkomt met het wereldwijde gemiddelde van slechts 2%. Met een Chinese bevolking van meer dan een miljard mensen, betekent dat veel koffieconsumptie en veel potentieel voor grote bedrijven.

De Chinese bevolking gebruikte tot 2012 oploskoffie. Dit is aan het veranderen. Mensen kiezen ervoor om thuis en in coffeeshops koffie van hoge kwaliteit te kopen.

Wat duwde de wagen?

Grote internationale ketens zagen het potentieel en werden snel aan boord gesprongen. Starbucks, Costa Coffee en Luckin Coffee, allemaal koffiemerken van de tweede golf, zorgen voor aanzienlijke veranderingen in de industrie en behalen enorme winsten.

Het Amerikaanse merk Starbucks opende hun eerste Chinese winkel in 1999 en heeft nu meer dan 5.000 buitenposten in heel China. De eerste Costa Coffee-winkel werd in 2006 in Shanghai geopend door het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde bedrijf. Ze hebben grootse plannen om uit te breiden. Hoewel ze momenteel slechts ongeveer 400 cafés hebben, omdat ze er veel moesten sluiten. De reden hiervoor is de grote concurrentie van het huismerk Luckin Coffee. Luckin Coffee werd vijf jaar geleden opgericht in Peking, China. Ze openden winkels in een verbazingwekkend tempo, één winkel elke 15 minuten!

Luckin’s focus ligt op kleinere winkels en meer geavanceerde technologie. Ze bieden ook een snellere service, wat inspeelt op de jongere generatie. Ze zijn ook in staat om de Starbucks-prijzen met 20% te onderbieden. Er zijn ongeveer hetzelfde aantal Luckin-winkels als Starbucks in China, maar Luckin heeft veel grotere groeidoelstellingen.

Het maakt niet uit welke keten het meest succesvol is, het is duidelijk dat er veel kansen zijn op de Chinese koffiemarkt.

Speciale Koffie Verbouwen In China

De tweedegolfkoffiemarkt in China is stevig verankerd. De groei van internationale coffeeshops zoals Starbucks, Luckin en Costa Coffee spreekt daarvan. Maar hoe zit het met koffiespecialiteiten van de derde golf? Drinken Chinese koffieconsumenten het en telen telers het?

Als je dit artikel leest, is de kans groot dat je meer geïnteresseerd bent in deze high-end gewassen. U zult blij zijn te horen dat Zuid-China een van de grote onaangeboorde groeiregio’s zou kunnen zijn .

China begon in 1989 met het commercieel verbouwen van koffie. Sindsdien is de industrie snel gegroeid. De koffieproductie in China groeide in de volgende twee decennia met meer dan 40% en in 2016 produceerde China 140.000 ton koffie, ongeveer 1,5% van het wereldwijde aanbod. Tot dusverre is niet veel daarvan een specialiteitsklasse, maar die sector breidt zich snel uit naarmate boeren ervaring en vaardigheden opdoen.

Dus, hoe is het begonnen?

Organisaties zoals de Specialty Coffee Association of het Coffee Quality Institute hebben de afgelopen vijf jaar boeren geholpen om coffeeshops te openen en advies te geven over het verbouwen en verwerken van koffie in China. Boeren van hun kant zijn enthousiaste studenten, verleid door de mogelijkheid om veel meer per pond te verdienen voor bonen van hogere kwaliteit.

Vroeger gebruikten Chinese producenten Yunnan-koffie als ingrediënt in melanges, een verstandige marketingbeslissing bij het werven van sceptici. Maar tegenwoordig, nu koffie uit de regio echt tot zijn recht komt, wordt het een single-origin koffiemerk. En de regio heeft al een aantal uitgesproken smaakprofielen waarvoor het bekend wordt.

Sommige koffiesoorten hebben nu een constante cupping van 85+, ruim boven de 82 die gewoonlijk als standaard voor koffiespecialiteiten worden gebruikt. En nog belangrijker, volgens de mede-oprichter van Yunnan Coffee Traders, Joshua Jagelman, kunnen boeren deze spectaculaire koffie op betrouwbare wijze produceren.

Het echte bewijs dat dingen veranderen, is de constante verbetering van de kwaliteit. Dezelfde smaakprofielen worden nu jaar op jaar geleverd, zelfs bij grote volumes.

Dit is een zeker teken van nog grotere dingen die gaan komen in de toekomst van de Chinese koffiemarkt.

Groeiende Regio’s

De belangrijkste regio’s voor koffieproductie in China zijn Yunnan en Fujian. Maar van de drie teelt alleen Yunnan hoogwaardige Arabica-bonen die bestemd zijn voor liefhebbers van speciale koffie. Het produceert ongeveer 95% van de koffiebonen van het land.

Catimor is de meest populaire variëteit die in Yunnan wordt geteeld. Het is een mengelmoes van Timor, Caturra en Robusta. Dankzij de Robusta-genen is Catimor een hoogproductief en winterhard ras met, cruciaal, een goede weerstand tegen bladroest.

Chinese telers maken zich zorgen over bladroest, waardoor de introductie van andere Arabica-variëteiten zoals Typica of Bourbon is verhinderd.

Catimor is een variëteit die vanwege zijn Robusta-erfgoed vaak als minderwaardig wordt beschouwd. Dit lijkt echter niet waar te zijn in China. Catimorbonen zijn overal net zo lekker als Arabicabonen vanwege de unieke groeiomstandigheden.

Yunnan heeft veel verschillende regio’s voor het verbouwen van groenten, waarvan de meeste in het zuiden liggen. De meest prominente hiervan is de provincie Puer, die ongeveer de helft van de totale productie van het land oplevert.

Smaakprofielen

Catimor is de meest populaire koffiesoort in Yunnan, zoals ik al zei. Er groeit ook een bijzonder indrukwekkende Catimor-variëteit.

Over het algemeen zijn deze Chinese koffiesoorten erg fruitig in hun smaakprofielen. In de lichtere braadstukken hebben ze tonen van peer, ananas en kweepeer. De donkere braadstukken bevatten donkerder rood fruit zoals zwarte kersen en granaatappel. Ze zijn over het algemeen meer zoet dan zuur, met tonen van honing en bruine suiker.

De bonen zijn relatief mild van smaak, waardoor ze waardevolle toevoegingen zijn aan melanges en heerlijke single origins. Yunnan-koffies staan ook bekend om hun ongewoon romige mondgevoel, zelfs de lichtere brandingen, waarbij proevers vaak aardbeien en room als proefnotitie opmerken. Dat klinkt zo heerlijk!

Verwerkingsmethoden variëren in China, zoals je kunt zien aan onze topkeuzes hierboven, waaronder een natuurlijke en een gewassen koffie. Honingverwerking wordt ook in het land gebruikt. Gewassen koffie uit de regio heeft meestal een zeer zuivere smaak, met een milde zoetheid, terwijl de natuurlijke koffie een meer uitgesproken stroperige zoetheid heeft. Beide zijn op zichzelf al heerlijk.

Het Vonnis

Als je op zoek bent naar een plek op de begane grond van een opwindende opkomende koffieregio, slaap dan niet in Yunnan, China.

Slechts een handvol branders moet nog profiteren van de nieuwe speciale bonen. Ze produceren echter een aantal geweldige koffies. De Rabbit Hole Roasters Guiben Nature is dit jaar onze favoriet. We verwachten in de toekomst meer en betere dingen uit deze regio.

Veelgestelde Vragen

Wat Voor Soort Koffie Zou Chinezen Willen?

De smaak van Chinese koffie varieert van generatie op generatie. Dit geldt ook voor veel landen waar koffie alleen maar populairder wordt. De oudere bevolking geeft de voorkeur aan milde koffie met een grotere body, zoals Sumatra-koffie of koffie uit India. De jongere generaties neigen naar meer helderzure derdegolfkoffies, zoals je zou verwachten van Ethiopië.

Zijn Er Koffiebranders In China?

Er zijn koffiebranders in China, maar de industrie is nog niet goed ingeburgerd. De meeste grote commerciële branders bereiden Robusta-bonen voor instant-espresso. Er zijn een paar speciale koffiebranders, maar op dit moment zijn ze erg kleinschalig. We verwachten dat dit zal groeien, gezien de groeiende Chinese koffiemarkt.

Wat Maakt Starbucks Zo Duur In China?

Starbucks is zo duur in China omdat de transportinfrastructuur in het land slecht is opgezet en, dankzij belastingen en heffingen, duur in het gebruik. Als u rekening houdt met het jaarlijkse inkomen per hoofd van de bevolking, zijn de kosten van een grote latte in China het equivalent van een Amerikaanse consument die betaalt!